неділя, 29 червня 2014 р.

Виступ на педагогічній раді Тема виступу: Про необхідність та технологію використання новітніх інформаційних технологій, організація Інтернет – підтримки навчального процесу.


Виступ на педагогічній раді 06.11.2013 року

Тема виступу: Про необхідність та технологію використання новітніх інформаційних технологій, організація Інтернет – підтримки навчального процесу. 

Свій виступ я хочу розпочати словами відомого американського вченого, педагога, філософа, професора Джона Дьюї: "Якщо ми будемо вчити сьогодні так, як ми вчили вчора, ми вкрадемо у наших дітей завтра».

Сучасна школа  повинна створити  всі умови  для формування  всебічно розвиненої  особистості. Тому перед нами вчителями , встають дуже серйозні завдання на сучасному етапі, а на допомогу нам прийшли нові технології – інформаційно – комунікаційні. На сьогоднішній день ІКТ охоплюють усі сфери людської діяльності. Освіта має орієнтуватись на діяльнісні, розвиваючі технології, які формують в учнів уміння вчитися, оперувати і управляти інформацією, швидко приймати рішення, пристосовуватись                          до потреб ринку праці (формувати основні життєві компетенції). Школа має стати найважливішим фактором формування нових сучасних життєвих установок особистості.
Масове впровадження інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) в освітню сферу висуває проблему комп’ютеризації закладів освіти                                        в розряд пріоритетних.
Значну увагу цьому питанню приділяє і Уряд країни. На розв’язання проблем інформатизації освіти та підготовки людини до життя в інформаційному суспільстві спрямовують спільні зусилля Національна академія педагогічних наук України, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України та інші установи, заклади освіти. Перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України підкреслив, що у напрямі інформатизації освіти необхідно вирішити невідкладні завдання: довершити технічне оснащення навчальних закладів, кабінетів, лабораторій, бібліотек комп’ютерними системами; суттєво оновити зміст  методичного забезпечення, навчання і викладання на основі ІКТ; упровадити новітні навчальні системи з використанням ІКТ; формувати інформаційно-комунікаційну культуру освітян і суспільства в цілому.
 Сучасна освіта з кожним днем вимагає все більш активного використання інформаційних комунікаційних технологій в управлінській, навчально-виховній, фінансовій діяльності закладів освіти. Основним критерієм ефективності використання нових інформаційних технологій в навчальному закладі є вже - не наявність певної кількості комп’ютерів,                           а створення єдиного інформаційного освітнього простору.
Ця необхідність виникла перед сучасною школою за таких умов як:
·         велике зростання інформаційних потоків;
·      неможливість прийняття оптимальних управлінських данихпід час електронної обробки;
·      робота школи на сучасному етапі вимагає оперативного аналізу ситуації для своєчасного коригування;
·         вимоги управління освітою до подання нормативних документів                           в електронному вигляді.
Створення інформаційного простору загальноосвітнього навчального закладу відповідає за успіх впровадження інформаційних технологій в освіту на всіх її рівнях та дозволяє перевести управлінську, фінансову, навчально-виховну діяльність школи на комп’ютерні програми для стандартизації всієї інформації. До інформаційного середовища відносяться також шкільний Інтернет, локальна мережа та технічні засоби мультимедія (телевізори, проектори, відео програвачі, фотоапарати тощо), програмне забезпечення навчально-виховного процесу. Єдине інформаційне середовище навчального закладу – це система, у якій на інформаційному рівні задіяні та зв’язані між собою всі учасники освітнього процесу: адміністрація закладу – вчителі – учні – батьки.
         Відповідно до Указу Президента України від 30 вересня 2010 р. № 926  «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» Кабмін постановив Міністерству освіти України створити  до 1 січня 2012 р. Єдину державну електронну базу з питань освіти, тож з серпня 2013 року                              всі  заклади міста та району були  підключені до програмного забезпечення "Курс. Школа" компанії "Нові знання",  що забезпечило  повну автоматизацію управлінської діяльності та  навчального процесу. Завдяки програмі адміністрація НВК витрачає  мінімум часу для  заповнення та здачі  статистичних звітів (ЗНЗ, 83-РВК, 77-РВК). Узагальнені дані школи за  допомогою програми “Курс:Сайт”,   яка забезпечує інтеграцію до єдиної електронної бази даних відображаються на порталі  Єдиної  освітньої мережі. Через пенель адміністратора на порталі  начальник управління освітою                       або куратор системи мають смогу  здійснювати своєчасний контроль                               за роботою закладів освіти,  переглянути звіти кожної школи, мережу, розклад уроків, тижневе навантаження - все в автоматичному режимі.


В мережі Інтернет, був створенний офіційний сайт НВК на якому   представлено навчальний заклад. Це - візитна картка нашого закладу,                             яка розкриває професійний рівень діяльності педагогів та висвітлює позитивний імідж закладу.
         В НВК є в наявності 2 навчально комп’ютерний комплекс в якому працює 35 компʼютерів, що підключені до мережі Інтернет, Wi-Fi,                                                     є мультимедійна дошка. Кожен учень на уроках інформатики має змогу самостійно працювати за комп’ютером, розвивати свої здібності, уміння                                   і навички для ефективного використання ІКТ у своїй діяльності.
Отже, комп’ютеризація й доступ до мережі Інтернет в ЗНЗ - це не лише нові технічні можливості для сфери освіти, а й доступ до гігантських обсягів інформації.
Під патронатом Президента України реалізується національний проект "Відкритий світ", впроваджується інформаційне освітнє середовище навчальних закладів засобами освітньої мережі "Щоденник. ua", розробляється державна цільова програма інформатизації загальноосвітніх шкіл "Сто відсотків", на виконання даної програми оволодіти основам інформаційно-комунікаційних технологій мають всі вчителі незалежно                            від віку та рівня його кваліфікації.
    В рамках корпоративної програми на підтримку освіти Intel "Навчання для майбутнього" успішно пройшли підготовку багато вчителів,                                   це Родіонова З.О., Савченко В.В. ________________________________. Вчителі  Калюжна М.В.  та Таран І.М. брали участь у конкурсі «Успішний проект» корпорації  INTEL та отримали  звання лауреатів  VIII Всеукраїнського конкурсу  Microsoft «Вчитель-новатор», Калюжна М.В.   також перемогла в конкурсі  Panasonic  по роботі з інтерактивною дошкою, як переможець міжнародної онлайн конференції «Нова школа: мій маршрут» корпорації  INTEL  приймала участь у міжнародній освітній виставці                                     ВЕТТ -2013 у Лондоні. Мета програми Intel полягає в тому, щоб навчити вчителів і учнів методам практичного застосування інформаційних технологій у навчальному процесі.
Вчитель Родіонова З.О. брала участь у роботі міських семінарів вчителів англійської мови, грудень, 2012 (бібліотека ім.Чижевського) «Використання ІКТ у навчально-виховному процесі» та лютий 2013,                       (ЗОШ №24) «Спрямованість викладання іноземної мови на розвиток обдарувань учнів».
Вчителі Родіонова З.О., Анискевич С.В. брали участь у роботі методичного семінару для вчителів англійської мови від “Cambridge University Press”  «Інноваційні методики викладання».                                                            Кісєєва Н.В. брала участь у роботі мастер-класу «Інноваційний освітній проект «Розквіт» національного центру «Мала академія наук України» «Інноваційні процеси навчання» (серпень, 2012).
Результатом плідної праці вчителів німецької мови є випущений методичний посібник «Шляхи розкриття творчого потенціалу учня і становлення творчо обдарованої особистості в процесі використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховному процесі».
Протягом року вчителями Петренко К.П., Агеєнко О.С., Фомуляєвою Л.П., Зеленяк Н.М. було надано матеріал до міського конкурсу «Впровадження ІКТ в школах», в якому школа посіла одне з призових місць.
Відкритий урок для творчої групи міста провела Зеленяк Н.М. з застосуванням мультимедійних технологій на тему толерантного та гуманного ставлення один до одного.
Результати роботи вчителів світової літератури та російської мови вимагають особливої уваги, а саме: участь вчителів в конкурсі «Використання ІКТ в умовах навчального середовища».
Щоб поглибити знання у сфері інформаційних технологій, навчитися застосовувати їх у процесі викладання різних навчальних предметів, багато вчителів обирає післядипломне навчання в галузі інформаційних технологій.
Необхідною складовою формування єдиного освітнього інформаційного простору, першим кроком до використання інноваційних та дистанційних технологій навчання у професійній діяльності вчителя                                      є наявність Інтернету.  
Метою використання інтерактивного та мультимедійного обладнання в закладі є підвищення компетенції вчителів у максимально ефективному використанні нових технологій, а також пробудження більшого інтересу до навчання в учнів. 
Впровадження інноваційних моделей навчального процесу передбачає вміння вчителів - предметників користуватися засобами новітніх інформаційних технологій. Вчителі і учні мають чітко володіти технологією роботи з цими засобами. Це значно збільшить ефективність навчання та буде економити час на відображення інформації. Головне завдання вчителя - навчаючи розвивати, тобто не тільки дати знання зі свого предмета,                                 а й навчити учня мислити логічно, ставити проблему, знаходити шляхи її вирішення.
Структурна побудова уроку з використанням ІКТ змінює саму суть навчального процесу, занурюючи його в спілкування, де ролі вчителя й учня врівноважені: обидва працюють для того, щоб навчатися, ділитися своїми знаннями, досягненнями свого життєвого досвіду. Важливим тут є не те, як багато діти знають, а як вони дізналися і що робитимуть зі своїми знаннями. У процесі побудови уроку з використанням ІКТ визначальною є діяльність учнів, а головною функцією педагогічної згоди стає створення комунікативних умов, коли учитель своїми висловлюваннями і діями бере участь у створенні "критичних ситуацій",  що ведуть до аналізу й розуміння змісту навчального матеріалу, способів пізнання. Вчитель керує взаємодією учнів, які представляють різні позиції й пізнавальні можливості. Дидактична ефективність даного уроку досить висока і дає вчителю змогу визначати й вивчати психолого-педагогічні феноменальні можливості окремих учнів, а учням - за умови системності використання даних методів навчання, очевидніше виявляти різні позиції, перешкоди, які виникають у процесі навчальної діяльності. Саме в такій формі уроку, за інтерактивними методами навчання та використання ІКТ, виникає зв'язок між змістом, тобто темою уроку і способом  індивідуальної діяльності.
Інформаційні технології надають широкі можливості для розвитку особистості учнів і реалізації їх здібностей, впровадження нових методів навчальної діяльності в сучасній школі. Використання комп'ютера сприяє вирішенню проблеми підвищення ефективності навчального процесу за рахунок посилення індивідуального підходу.
Отже, інформаційні технології в школі це не мода - це необхідність,                       це потреба сучасності, потреба майбутнього. Ми, вчителі, повинні чітко                      це усвідомлювати і робити все можливе аби забезпечити відповідне навчання і розвиток наших учнів.
Сьогодні до школи приходять всебічно розвинені, ерудовані діти.                          На сучасному етапі розвитку інформаційних технологій  не виникає сумніву в потребі підготовки учнів, які б вільно орієнтувалися в інформаційному просторі та у мережі Інтернет. Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп'ютерів надають велику увагу на виховання дитини і його сприйняття навколишнього світу. Істотно змінюється і характер його улюбленої практичної діяльності - гри, змінюються і його улюблені герої і захоплення. Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати за різними каналами: підручник, довідкова література, лекція вчителя, конспект уроку. Але, сьогодні, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно. Мозок дитини, налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, набагато легше сприйме запропоновану інформацію на уроці за допомогою медіа-засобів.
Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер же, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.
Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і самі різні ігри, сучасний комп'ютер разом з тим є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити, якого йому так часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності                        і знання дитини, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми                                і методи навчання.
При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це УРОК, а значить складати план уроку виходячи з його цілей, він повинен дотримуватися основних  дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.
Комп'ютер дає вчителю нові можливості, дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення від захопливого процесу пізнання, не тільки силою уяви розсовуючи стіни шкільного кабінету, але дозволяє зануритися в яскравий багатогранний світ. Таке заняття викликає у дітей емоційний підйом, навіть невстигаючі  учні охоче працюють з комп'ютером.
Використовувати  ІКТ можна  при викладанні  будь-якого шкільного предмету.

Слайд використання на уроці укр. мови та літ-ри
Так, на уроках української мови та літератури  ІКТ надають величезні можливості вчителям у розвитку здібностей учнів, учитель краще може оцінити здібності і знання дитини. За допомогою комп’ютерних технологій можна використовувати на уроці наочність вищого рівня – відео матеріали, анімаційні фрагменти, інтерактивні моделі тощо, які дають змогу продемонструвати на уроці ті явища, які в реальному світі побачити неможливо. На уроках мови це - Блок-тема, Медіа-урок, Самодиктант,  Тестові завдання, Медіапроект, Медіатвори, Творчі презентації, Віртуальні екскурсії, Медіаекспресії, Літературний портрет, Динамічні таблиці,  Статичні таблиці.
На уроках літератури це - перегляди фільмів або їх фрагментів                             з прочитаними програмовими текстами. Використовувати записи телепередач про письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури.
Отже, комп’ютер та інтерактивні дошки на уроках української мови та літератури поступово стають звичними засобами навчання; використання яких роблять урок динамічним, яскравим і, звичайно, набагато результативнішим.
 Слайд використання ІКТ на уроках фізики 
Використання новітніх інформаційних технологій дозволяє раціонально розподілити час, відведений на вивчення конкретної теми з фізики, сприяє підвищенню емоційного сприйняття теоретичного матеріалу, підвищенню його інформативності, доступності та наочності. Існуючі електронні навчальні видання дозволяють не тільки візуалізувати різні явища та процеси, але й залучають учнів до процесу пізнання шляхом виконання інтерактивних вправ і творчих завдань, комп’ютерного моделювання.
Використання ІКТ  дозволяє учителям фізики поєднувати в своїй трудовій діяльності традиційні засоби навчання з ІКТ, що робить процес навчання більш інформативним, доступним, наочним.
Слайд використання ІКТ на уроках хімії
При навчанні хімії, найбільш природним є використання комп'ютера, виходячи з особливостей хімії як науки. Моделювання хімічних явищ і процесів на комп'ютері – необхідно, насамперед, для вивчення явищ і експериментів, що практично неможливо показати в шкільній лабораторії, але вони можуть бути показані за допомогою комп'ютера. Учень може досліджувати явище, змінюючи параметри, порівнювати отримані результати, аналізувати їх, робити висновки.
Слайд використання на уроці географії 
При поясненні нового матеріалу супроводжується наочними посібниками. Самим головним на уроці є карта, але і з цим бувають проблеми (або немає, або стара). А за допомогою комп’ютерних програм, де закладені нові карти, таблиці, схеми, слайди, можна без проблем все швидко показати. Програма дає можливості вчителю демонструвати на екрані найрізноманітніші географічні зображення: (плоскі, об’ємні, можливе збільшення об’єктів, перехід від одних об’єктів до інших; показувати аерокосмічні і фото-знімки, схеми, графіки, діаграми і т.д.), географічні процеси, про які повинні мати уяву учні, різноманітні і багаточисельні. Ми багато дітям пояснюємо, інколи на пальцях, а тут нам надається  унікальна можливість все показати дітям за 1-2 хвилини. У 10 класі вивчається курс «Економічна і соціальна географія світу». Учні відкривають для себе світ в цілому і країни окремо. Знайомляться з економікою, культурою, традиціями багатьох країн світу. При цьому отримують і опрацьовують великий обсяг інформації за допомогою мережі Інтернет, створення презентацій.
     Використання на уроці комп'ютера дозволяє вчителеві перекласти на нього частину своєї роботи, водночас роблячи процес навчання більш цікавим й інтенсивним. При цьому комп'ютер тільки доповнює вчителя,                              а не заміняє його.
Але, поряд з плюсами, виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення.
Існуючі недоліки та проблеми застосування ІКТ
  • У вчителів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовуються комп'ютери;
  • Недостатня комп'ютерна грамотність вчителя;
  • У робочому графіку вчителів не відведено час для дослідження можливостей Інтернет;
  • Не вистачає комп'ютерного часу на всіх;
  • У шкільному розкладі не передбачено час для використання Інтернет на уроках;
  • При недостатній мотивації до роботи учні часто відволікаються на ігри, музику, перевірку характеристик ПК і т.п;
Отже, як і в будь-якій роботі - робота з комп'ютером має свої «ризики», тому, необхідно взяти за правило девізом в роботі слова «Не нашкодь!"
Тобто не можна використовувати комп'ютер на уроці постійно, тому що є безліч інших завдань, вирішити які можна, лише при безпосередньому спілкуванні. Але й недооцінювати роль таких уроків не можна. Просто все повинно бути в міру.
Аналізуючи минулий рік, хочу підкреслити, що протягом 2012/2013 навчального року вчителями-предметниками було дано ______ уроків  при використанні мультимедійної дошки але прізвища одні і ті ж самі:                         Кісєєва Н.В. Ліхач Н.Ф. Родіонова З.О., Савенко М.О., Тузкова Ю.С., Вершиніна О.С. ________________________________________________
Жук І.С. ___________________________________
Сакун О.А. Хащевацька І.В., Пікуща А.В., і т.д.
Тому нам педагогам, просто необхідно йти вперед, освоювати нові технології, взаємодіяти в мережевих педагогічних співтовариствах,                                  де вчителі-предметники освоюють нові навчальні середовища, усвідомлюють, сприймають, педагогічну доцільність, можливості для навчання, діляться досвідом роботи.




Немає коментарів:

Дописати коментар