НАКАЗ
м. Київ
20.02. 2015 №
192
Про
проведення
державної
підсумкової атестації
учнів
(вихованців) у системі
загальної
середньої освіти у
2014/2015
навчальному році
Відповідно до Положення про
державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої
освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 30 грудня 2014
року № 1547 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015 року
за № 157/26602
НАКАЗУЮ:
1. Провести державну підсумкову атестацію у
загальноосвітніх навчальних
закладах:
І ступеня -
з 12 по 21 травня з трьох предметів: української мови, читання та математики;
ІІ ступеня - з 1 по 8 червня з трьох
предметів: української мови, математики та предмета за вибором навчального
закладу;
ІІІ ступеня - з трьох предметів у два
етапи: 24 квітня у пунктах тестування - з української мови у формі ЗНО; з 22 по 28 травня - у навчальних
закладах з двох предметів - математики або історії України та предмета за вибором учнів.
2. Затвердити орієнтовні вимоги до змісту атестаційних завдань, що
додаються.
3. Контроль за виконанням цього
наказу залишаю за собою.
Заступник Міністра Павло Полянський
Додаток
до наказу Міністерства
освіти і науки України
від 20. 02. 2015 № 192
Орієнтовні вимоги до змісту атестаційних завдань
Загальні положення
Державна підсумкова атестація (далі – атестація) учнів
(вихованців) у системі загальної середньої освіти проводиться відповідно до
Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі
загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки
України від 30 грудня 2014 року № 1547, зареєстрованого в Міністерстві юстиції
України від 14 лютого 2015 року за №
157/26602.
Атестація проводиться у письмовій формі з
навчальних предметів інваріантної складової типових навчальних планів для
загальноосвітніх навчальних закладів.
Завдання для проведення атестації укладають вчителі
відповідного фаху, погоджує педагогічна рада та затверджує керівник навчального
закладу. Завдання для проведення атестації з української мови у формі ЗНО
укладаються Українським центром оцінювання якості освіти. Завдання мають
відповідати державним вимогам до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, визначеним навчальними
програмами, затвердженими Міністерством освіти і науки.
Український центр оцінювання якості освіти надсилає
навчальним закладам результати ЗНО з української мови, які зараховуються як
результати атестації, про що видається відповідний наказ керівника навчального
закладу.
При складанні розкладу проведення
атестації необхідно передбачити два-три дні для підготовки до проходження
атестації з кожного предмета.
Частина учнів 11-го класу може
обрати історію, а інша - математику. Щодо предметів за вибором в 11-му класі,
то кожен (-на) учень (учениця) може обрати будь-який предмет, винесений на
атестацію. У загальноосвітніх навчальних закладах (класах, групах) з
поглибленим вивченням предметів, спеціалізованих навчальних закладах, ліцеях,
гімназіях, колегіумах таким предметом за вибором може бути той, що вивчався
поглиблено.
Випускники з населених пунктів Донецької та Луганської
областей, що тимчасово неконтрольовані державною владою, а також з Автономної Республіки
Крим і м. Севастополь, які встигли зареєструватися на ЗНО до 20 лютого, проходитимуть атестацію з
української мови і літератури у формі ЗНО - 24 квітня.
Інші випускники з тимчасово неконтрольованих територій
можуть реєструватися для проходження ЗНО до 20 квітня. У такому випадку вони проходитимуть атестацію у формі ЗНО
з української мови і літератури –
9 червня, а ЗНО з усіх інших предметів – за розкладом основної сесії
(з 3 по 26 червня). Якщо з поважних причин випускник (випускниця) не зміг (змогла) з’явитися 9 червня на тестування з української мови та літератури, він (вона) матиме можливість пройти атестацію у формі ЗНО з цього предмета
27 червня 2015 року.
9 червня, а ЗНО з усіх інших предметів – за розкладом основної сесії
(з 3 по 26 червня). Якщо з поважних причин випускник (випускниця) не зміг (змогла) з’явитися 9 червня на тестування з української мови та літератури, він (вона) матиме можливість пройти атестацію у формі ЗНО з цього предмета
27 червня 2015 року.
Бали за атестацію в основній та
старшій школі виставляються у класному
журналі у колонку з написом «ДПА» без зазначення дати після колонки з
написом «Річна».
Результати атестації виставляються у додатки до свідоцтв
про базову загальну середню освіту та до атестатів про повну загальну середню
освіту у графі «державна підсумкова атестація» та враховуються при визначенні
середнього балу атестата.
У школах (класах), у яких вивчення
предметів здійснюється мовами національних меншин чи іноземними мовами,
атестація може складатися мовою вивчення предмета.
Випускникам загальноосвітніх
навчальних закладів, які отримали міжнародний сертифікат (диплом) мовного
іспиту у поточному навчальному році (Deutches Sprachdiplom (DSD), Goethe-Zertifikat
B1, Goethe-Zertifikat B2 - німецька мова; DELF/DALF - французька мова; IELTS,
TOEFL, Cambridge English Language Assessment (FCI), Pearson Test of English (PTE) -
англійська мова; D.E.L.E. - іспанська мова) рівня B-1 - для загальноосвітніх
навчальних закладів, B-2 - для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням
іноземних мов, результати зазначених іспитів зараховуються як атестація. У додаток
до атестата про повну загальну середню освіту виставляється атестаційна оцінка
з цих предметів 12 балів.
Оформлення атестаційної роботи
Атестаційна робота оформлюється письмово
на аркушах зі штампом школи, дотримуючись вимог оформлення письмових робіт,
до прикладу:
У верхній лівій частині титульної сторінки
подвійного аркуша ставиться штамп загальноосвітнього навчального закладу. На
ньому зазначається дата, до прикладу: 01.06.2015 р. Підписування роботи
починається на сьомому рядку титульної сторінки:
Робота
з державної підсумкової атестації
з української мови за курс
початкової (основної, старшої) школи
учня (учениці) 4(9,11) класу
( прізвище, ім’я, по батькові у
формі родового відмінка)
На другій сторінці на перших двох рядках записують
вид роботи та назву тексту, до прикладу:
Диктант
У пошуках
слова
Оформлення відповідей на завдання атестаційної
роботи здійснюється учнем (ученицею) на аркушах зі штампом навчального
закладу або на спеціальному бланку відповідей, що розробляється навчальним
закладом. У чистовому варіанті атестаційної письмової роботи виправлення
(крім лексичних, орфографічних помилок) вважаються помилкою і не
зараховуються як правильні відповіді.
|
Атестація у початковій школі
У 4 класах загальноосвітніх навчальних
закладів атестація проводитиметься у формі підсумкових контрольних робіт з
української мови (мова і читання) та математики. У загальноосвітніх навчальних
закладах з навчанням мовами національних меншин крім атестації з української
мови (мова і читання) атестації можуть підлягати результати навчальної
діяльності учнів з мови навчання (мова і читання).
Кожна підсумкова контрольна робота
проводиться відповідно до календарного планування на другому чи третьому уроці,
окрім понеділка і п'ятниці, а також днів перед і після святкових.
На проведення підсумкової контрольної роботи відводиться 1 академічна
година (один урок): 5 хв. – на пояснення змісту роботи та інструкції щодо її
виконання і 35 хв. – на її виконання. Тексти підсумкової контрольної роботи
вчитель записує до початку уроку на дошці або заздалегідь друкує на окремих
аркушах і перед уроком роздає кожному учневі (учениці).
Бали за атестацію з української мови (мова і читання) та математики
виставляються у класному журналі під датою її проведення. На правій сторінці
класного журналу у розділі «Зміст уроку» здійснюється запис «Підсумкова
контрольна робота. Державна підсумкова атестація».
Результати атестації у 4
класі з української мови (мова і читання) та математики не враховується
при виставленні річних оцінок.
Зміст завдань для підсумкових контрольних робіт формується відповідно до
державних вимог щодо навчальних досягнень, визначених Програмами для середньої
загальноосвітньої школи. 1-4 класи ( – К. : Початкова школа, 2006; 2007; Программы для средней образовательной школы с русским
языком обучения. 1-4 классы. - К.:
Початкова школа, 2006; Програма «Українська мова» для 1-4 класів
загальноосвітніх навчальних закладів з румунською, молдовською та угорською
мовами навчання – Чернівці: Букрек, 2007).
Завдання для
підсумкових контрольних робіт розробляються вчителем початкових класів,
погоджуються педагогічною радою та затверджуються керівником навчального
закладу. Зміст
підсумкової контрольної роботи для атестації з української мови (мови навчання)
може формуватись з тексту для диктанту
або списування (з пропущеними орфограмами) для виявлення правописних умінь
і завдань до тексту: творчого на побудову зв’язного висловлювання
для перевірки мовленнєвих умінь та завдань для перевірки мовних знань.
Визначенню рівня навчальних досягнень з української мови (мови навчання) підлягають мовні
знання з усіх розділів початкового курсу української мови (мови навчання):
мовленнєві (вміння будувати зв’язний текст,
використовувати засоби виразності мови, висловлювати власну думку) і правописні
уміння учнів.
Зміст
підсумкової контрольної роботи для атестації з читання може формуватись з
тексту для читання мовчки для перевірки сформованості навичок читання, завдань
до тексту для перевірки розуміння змісту прочитаного, уміння працювати
з текстом і творчого на побудову висловлювання власної думки до
змісту прочитаного. Визначенню рівня навчальних досягнень учнів з
читання підлягають сформованість навичок читання і розуміння
змісту прочитаного тексту.
Підсумковому
визначенню рівня навчальних досягнень з
математики підлягають сформованість знань і умінь відповідно до таких змістових
компонентів навчального матеріалу: натуральні
числа, арифметичні дії з натуральними числами; задачі; числові вирази; частини;
величини; геометричні фігури; вимірювання величин.
Зміст
атестації у формі підсумкової контрольної роботи рекомендуємо формувати з таких
завдань: складеної задачі на 3 дії; виразу з багатоцифровими числами
на визначення порядку дій (з дужками); на порівняння і перетворення величин;
знаходження частини від числа; застосування геометричного матеріалу.
Атестація в основній школі
Українська мова
Проходження атестації з української мови є
обов’язковим.
Ефективною формою перевірки орфографічної та
пунктуаційної грамотності учнів є контрольний текстовий диктант. Перевірці
підлягають уміння правильно писати слова на вивчені орфографічні правила,
ставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації, належним
чином оформляти роботу. Перевірка здійснюється фронтально за звичною методикою.
На проведення атестації відводиться 1 астрономічна
година. Відлік часу ведеться від початку читання вчителем тексту.
За обсягом тексти диктантів повинні містити 160 -170
слів.
Визначаючи кількість слів у диктанті, враховують як
самостійні, так і службові частини мови.
Нормативи оцінювання диктанту
Бали
|
Кількість
помилок
|
Бали
|
Кількість
помилок
|
1
|
15-16 і
більше
|
7
|
4
|
2
|
13-14
|
8
|
3
|
3
|
11-12
|
9
|
1+1(негруба)
|
4
|
9-10
|
10
|
1
|
5
|
7-8
|
11
|
1(негруба)
|
6
|
5-6
|
12
|
-
|
Іноземні мови
9 клас
Атестація з іноземних мов
проводиться у письмовій формі і складається з трьох частин (читання, використання
мови та письмове повідомлення) за матеріалами, підготовленими вчителем.
При цьому необхідно дотримуватися
основних вимог щодо підготовки завдань, насамперед - відповідності завдань
рівням зазначених у державних стандартах та навчальних програмах для загальноосвітніх навчальних
закладів: рівень А2+; для
спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов рівень В1.
Матеріали повинні забезпечити
виявлення рівня сформованості в учнів умінь за двома видами мовленнєвої
діяльності та виявляти рівень володіння учня (учениці) іноземною мовою.
Вчитель
формує завдання з трьох
вищезазначених складових відповідного
рівня відповідно до типу навчального
закладу на окремому бланку. До складу матеріалів має входити: текст для читання
з одним післятекстовим завданням; текст із пропущеними словами на використання
мови та одного завдання для написання письмового повідомлення.
Кількість варіантів готується вчителем
відповідно до кількості учнів у класі, які виявили бажання проходити атестацію
з іноземних мов. Кожен (кожна) учень (учениця) отримує окремий варіант. Правильність виконання завдань оцінює вчитель відповідно до критеріїв та
схеми оцінювання завдань. На виконання усіх завдань відводиться
одна астрономічна година.
Вимоги до складових частин атестації.
Перше завдання – читання
тексту та виконання післятекстового завдання. Мета – виявити
рівень сформованості умінь учнів читати і розуміти тексти
самостійно, у визначений проміжок часу.
Типи текстів: статті із періодичних
видань; листи (особисті, офіційні тощо); оголошення, реклама; розклади (розклад
уроків, руху поїздів тощо); меню, кулінарні рецепти; програми (телевізійні,
радіо тощо); особисті нотатки, повідомлення.
Форми завдань: завдання із вибором
правильної відповіді; завдання на встановлення відповідності (добір логічних
пар); запитання з короткими відповідями
(2-3 слова); встановлення логічного
порядку простого тексту; знаходження
аргументів та висновків; встановлення
зв’язків між інформаційними блоками; вибір назв абзаців тексту із
запропонованих назв. Для кожного тестового завдання запропоновано декілька
варіантів відповідей, з яких тільки одна правильна. Завдання вважається
виконаним правильно, якщо в бланку відповідей указана тільки одна літера, якою
позначена правильна відповідь.
Друге
завдання – використання мови. Це
завдання відкритої форми з короткою відповіддю. Мета – визначити рівень
володіння лексичними, граматичними, семантичними та прагматичними знаннями, що
дадуть можливість учням вільно спілкуватися іноземною мовою.
Забезпечення: тексти різні за
обсягом та складністю, пов’язані із ситуаціями спілкування в контексті
дійсності та життя у країнах, мова яких вивчається.
Форми завдань: завдання із вибором
однієї правильної відповіді. Завдання полягає у тому, щоб учень (учениця)
вибрав (-ла) одну правильну відповідь із чотирьох варіантів відповідей; текст
із пропусками для заповнення. Учень (учениця) має заповнити пропуски в тексті,
використовуючи подані слова або словосполучення. Таке завдання вважається
виконаним правильно, якщо в бланку відповідей записана одна правильна відповідь.
Третє
завдання – писемне мовлення. Мета – визначити
рівень сформованості в учнів навичок та вмінь необхідних для вирішення на письмі
комунікативних завдань, що пов’язані із повсякденним життям.
Запропоновані
завдання: Письмове завдання супроводжуються спеціальними поясненнями, які
визначають про що саме учні повинні написати. Від учнів вимагається створити
тексти на основі конкретної ситуації і направляючих вказівок: письмових
підказок (повідомлень, листів, оголошень, реклами тощо); візуальних підказок
(картинок, фотографій, таблиць, схем тощо). Таке завдання вважається виконаним
правильно, якщо учень надав запис завдання без граматичних та лексичних
помилок.
Математика
Для проведення атестації з математики
вчитель готує не менше 10 варіантів контрольних робіт (якщо кількість
учнів у класі менша 10, то по одному варіанту на кожного з них). Пропонується
розділити завдання на три частини.
Перша частина – 10-12 завдань у тестовій формі з
однією правильною відповіддю на кожне завдання. Для кожного тестового завдання
рекомендується подати 4-5 варіантів відповіді. Завдання з вибором відповіді
вважається виконаним правильно, якщо в роботі відмічена тільки одна літера,
якою позначено правильну відповідь. При цьому учень (учениця) не повинен (-на) аргументувати свій вибір.
Друга частина атестаційної роботи може складатися
із 4-6 завдань відкритої форми з короткою відповіддю. Такі завдання вважаються
виконаними правильно, якщо записана правильна відповідь (наприклад: число,
вираз, корені рівняння тощо). Усі необхідні обчислення, перетворення тощо учні
виконують на чернетках.
Третя частина атестаційної роботи може складатися
з 3-4 завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю. Завдання третьої
частини вважаються виконаними правильно, якщо учень (учениця) навів (навела) розгорнутий
запис розв’язування завдання з обґрунтуванням кожного етапу розв'язку та
надав правильну відповідь. Правильність виконання завдань третьої частини вчитель
оцінює відповідно до критеріїв і схеми оцінювання завдань з якими учні повинні
бути завчасно ознайомлені.
Для класів з поглибленим вивченням
математики пропонується додати четверту частину роботи. Її
рекомендується скласти із 3 завдань, що відповідають програмі поглибленого
вивчення математики.
У кожній із частин атестаційної
роботи рекомендується поєднати завдання з алгебри і геометрії в орієнтовному
співвідношенні 2:1. Також завдання мають охоплювати весь курс математики за 5-9
класи.
Завдання третьої та четвертої частин
атестаційної роботи учні виконують на аркушах зі штампом відповідного
навчального закладу.
Атестація з математики проводиться
упродовж 135 хв.
Учні класів з поглибленим вивченням
математики виконують атестаційну роботу упродовж 180 хвилин.
Атестація у старшій школі
Українська мова
Атестація з української мови в 11 класі проводиться у
формі зовнішнього незалежного оцінювання у пунктах тестування. Відповідно до
пункту 4 наказу МОН від 01.10.2014 № 1120 «Про деякі питання проведення
зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі
повної загальної середньої освіти, для осіб, які виявили бажання вступати до
вищих навчальних закладів України в 2015 році», зареєстрованого в Міністерстві
юстиції 08.10.2014 за № 1208 /25985,
результати зовнішнього незалежного оцінювання з української мови і
літератури (базовий рівень – українська мова) зараховуються як результати
атестації за курс повної загальної середньої освіти для всіх випускників старшої школи
загальноосвітніх навчальних закладів 2015 року.
Атестація в 11 класі для учнів, які не з’явилися для
її проходження через поважні причини (смерть членів сім’ї чи близьких родичів,
надзвичайні ситуації природного та техногенного походження, інші обставини, які
об'єктивно унеможливлюють з'явлення на атестацію), учнів вечірніх шкіл, які не
будуть вступати до вищих навчальних закладів, проводиться у навчальному закладі
у формі переказу.
Переказ проводиться за традиційною методикою. За
обсягом тексти переказів повинні містити 350-450 слів. На виконання роботи
відводиться 90 хвилин, протягом яких учні сприймають текст, докладно
відтворюють його в письмовій формі з урахуванням смислової і структурної
цілісності. Відлік часу розпочинається після другого прочитання вчителем
тексту переказу. Переказ оцінюється
однією оцінкою, яка є середнім показником набраних балів за зміст та мовне
оформлення (грамотність) роботи
Іноземні мови
Атестація з іноземних мов проводиться у письмовій формі.
Завдання складаються з трьох частин
(читання, використання мови та письмове
повідомлення) за матеріалами, підготовленими
вчителем.
Завдання мають відповідати
державному стандарту та навчальним
програмам: для загальноосвітніх начальних закладів - рівень В; для
спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов - рівень В2.
Вчитель
формує завдання з трьох вищезазначених складових відповідного рівня та типу навчального закладу на окремому
бланку. Завдання містять: текст для
читання мовчки з післятекстовим завданням, текст із пропусками на використання
мови та одне завдання для написання письмового повідомлення.
Кількість варіантів готується вчителем
відповідно до кількості учнів у класі
які виявили бажання проходити атестацію з іноземної мови.
Основні
вимоги до складових державної підсумкової атестації.
Перше
завдання - читання тексту та виконання післятекстового завдання. Мета – виявити рівень сформованості умінь учнів читати і розуміти
тексти у визначений проміжок часу.
Типи
текстів: статті з періодичних видань; листи (особисті, офіційні тощо);
оголошення, реклама; розклади (розклад уроків, руху поїздів тощо); меню,
кулінарні рецепти; програми (телевізійні, радіо тощо); особисті нотатки,
повідомлення.
Форми
завдань: завдання із вибором правильної
відповіді; завдання на встановлення відповідності (добір логічних пар); запитання з короткими відповідями (2-3
слова); встановлення логічного порядку
простого тексту; знаходження аргументів
та висновків; встановлення зв’язків між інформаційними блоками; вибір назв абзаців тексту із запропонованих
назв.
Різниця між рівнями забезпечується двома основними
підходами: шляхом підбору автентичних текстів (основні ознаки – відображення
реалій справжнього життя, обізнаність учня (учениці) із життєвими ситуаціями,
наявність контексту як елементу, що прояснює ситуацію) та стосуються
відповідних сфер; підбору завдань за
складністю з огляду на критерії (лінгвістична складність; тип тексту; структура
дискурсу (усне чи писемне мовлення); матеріальне забезпечення, обсяг тексту,
врахування інтересів того, хто вивчає
мову (інтеракційна автентичність).
Тексти
мають відображати реалії життя в Україні та у країнах, мова яких вивчається.
Учні повинні проявити вміння: виділяти загальну
інформацію із документів, що використовуються в повсякденному спілкуванні
(короткі повідомлення для друзів, оголошення, проспекти, меню і т.д.); виділяти
загальну та детальну інформацію із документів, що використовуються в
повсякденному житті (оголошення, проспекти, меню, розклад руху поїздів тощо); виділяти
детальну інформацію про осіб, факти, події тощо; розрізняти фактографічну
інформацію і враження; виділяти точну та детальну інформацію в текстах, що
стосується повсякденного життя, написаних
розмовною мовою; розуміти точку зору автора на конкретні та абстрактні
теми у статтях та доповідях; розуміти абстрактні та складні тексти, уривки з
літературних творів та спеціальної літератури;
розуміти структуру тексту, розпізнавати зв’язки між частинами тексту.
Друге завдання –
використання мови. Це завдання відкритої
форми з короткою відповіддю. Мета – визначити рівень володіння лексичними, граматичними,
семантичними та прагматичними знаннями, що показують рівень спілкування іноземною
мовою.
Форми завдань - тексти із пропусками для заповнення. Учень
(учениця) заповнює пропуски у тексті, використовуючи подані слова або
словосполучення.
Перевіряються
вміння учнів ідентифікувати та обирати правильні формулювання для вживання в
мові лексичних та граматичних конструкцій в процесі спілкування.
Третє завдання - писемне
мовлення. Мета – визначити рівень сформованості в учнів навичок,
необхідних для вирішення комунікативних завдань.
Завдання:
створення текстів на основі конкретної ситуації і підказок: письмових підказок
(повідомлень, листів, оголошень, реклами тощо); візуальних підказок (картинок,
фотографій, таблиць, схем тощо).
Учень (учениця)
повинен (повинна) вміти: передати
привітання та використовувати звороти ввічливості, володіючи мінімумом
лінгвістичної інформації; використовувати увесь спектр форм ввічливості
(подяка, вибачення, поздоровлення із успіхами, побажання здоров’я, прощання,
побажання видужання); заповнювати прості
формуляри; описати свою особисту
ситуацію або стан справ у сім’ї в короткому тексті з опорою на прості питання; передати особисте повідомлення у вигляді
записки довільної форми; передати
особисту інформацію в короткому листі відповідного зразка або в довільній
формі, в електронному листі з тим, щоб подякувати, висловити жаль з якогось
приводу, відмовитися від замовлення, вибачитися; переписати інформацію із телефонної книги,
розкладу руху, із оголошення; передати
прості ділові повідомлення (зустріч із точним визначенням часу та місця... ); написати короткий текст про свій стан справ та
ситуацію в сім’ї, подію, особистий план на майбутнє.
Кількість варіантів добирається вчителем відповідно
до чисельності учнів у класі які виявили бажання проходити атестацію з
іноземної мови. Кожен (кожна) учень (учениця) отримує окреме завдання. Час на
виконання усіх завдань - 1 астрономічна година.
Математика
Для атестації з математики вчитель
готує не менше 10 варіантів контрольних робіт (якщо кількість учнів в класі
менша 10, то по 1 варіанту на кожного (кожну) учня (ученицю). Рекомендуємо атестаційну
роботу розділити на 3 частини.
Перша частина – 12-16 завдань у тестовій формі з
однією правильною відповіддю на кожне завдання. Для кожного тестового завдання
рекомендуємо подати 4-5 варіантів відповіді. Завдання з вибором відповіді
вважається виконаним правильно, якщо в роботі вказано тільки одну літеру, якою
позначено правильну відповідь. При цьому учень (учениця) не повинен (не
повинна) аргументувати свій вибір.
Друга частина атестаційної роботи може складатися
із 6-8 завдань відкритої форми з короткою відповіддю. Такі завдання вважаються
виконаними правильно, якщо записано правильну відповідь (наприклад: число,
вираз, корені рівняння тощо). Усі необхідні обчислення, перетворення тощо учні
виконують на чернетках.
Третя частина атестаційної роботи може складатися
із завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю. Завдання третьої частини
вважаються виконаними правильно, якщо учень (учениця) навів (навела)
розгорнутий запис розв’язування завдання з обґрунтуванням кожного етапу
розв'язку та дав (-ла) правильну відповідь. Правильність виконання завдань
вчитель оцінює відповідно до критеріїв і схеми оцінювання завдань, з якими учні
повинні бути завчасно ознайомлені.
Для учнів, які вивчали математику на
рівні стандарту, третя частина повинна містити 1 завдання; для академічного
рівня – 3 завдання; профільного рівня –
4 завдання; для учнів класів з поглибленим вивченням математики – 7 завдань.
При цьому для учнів профільних класів варто в третій частині подати одне
завдання підвищеної складності. Для учнів класів з поглибленим вивченням
математики варто в третій частині подати 4 завдання підвищеної складності.
У кожній з частин атестаційної
роботи рекомендується поєднати завдання з алгебри і геометрії в орієнтовному відношенні
2:1. Завдання мають охоплювати весь курс математики за 5-11 класи.
Атестація з математики проводиться
протягом 135 хв. для учнів, які вивчали математику за програмою рівня
стандарту, академічного та профільного рівня. Учні класів з поглибленим
вивченням математики виконують атестаційну роботу протягом 180 хв.
Предмети суспільно-гуманітарного
циклу
Атестацію з предметів
суспільно-гуманітарного циклу рекомендуємо
проводити у вигляді контрольних робіт або стандартизованих завдань у
тестовій формі.
Зміст контрольних робіт має відповідати навчальним
програмам та змісту підручників,
рекомендованих Міністерством освіти і науки України. Атестація з усіх предметів суспільно-гуманітарного
циклу проводиться упродовж 90 хвилин.
Історія України. Всесвітня
історія (11 класи)
Атестаційні роботи мають включати
завдання базового рівня хронологічних та картографічних знань, відомостей про історичних діячів та
культурно-історичні пам’ятки,
передбачати пояснення окремих
понять і термінів, формулювання і
висловлювання власної думки.
Під час виконання
контрольних робіт учні мають продемонструвати:
- знання
історичних фактів, подій, явищ, процесів, понять, термінів, хронології,
картографії, історичних особистостей,
пам’яток культури;
- вміння
аналізувати, узагальнювати, визначати причини й наслідки історичних подій та явищ, оцінювати їхнє
значення;
- вміння
встановлювати відповідність і послідовність між подіями, явищами, процесами та
періодами;
- вміння працювати
з різноманітними історичними джерелами: історичними документами, картами,
схемами, фотоматеріалами, плакатами тощо.
Завдання
атестації можуть бути таких форм і типів:
- завдання з
вибором однієї правильної відповіді із чотирьох запропонованих варіантів (при
цьому передбачити завдання на роботу з картою, візуальними та текстовими
історичними джерелами);
-
завдання на встановлення відповідності
поданого переліку подій, термінів (позначених цифрами) до наявної логічної
інформації (позначеної буквами);
- завдання
на встановлення правильної послідовності поданого переліку подій (позначених
буквами) щодо їхнього логічного розташування
(позначити цифрами);
- завдання
множинного вибору (з вибором трьох правильних відповідей із семи запропонованих
варіантів).
Рекомендуємо таку систему оцінювання:
Види завдань
|
Система оцінювання
|
Завдання з
вибором однієї правильної відповіді
|
За
правильну відповідь 1 бал
|
Завдання на встановлення відповідності
|
Від 1 до 4
балів
|
Завдання
на встановлення правильної послідовності
|
Від 1 до 3
балів
|
Завдання
множинного вибору
|
Від 1 до 3
балів
|
|
Загальна
сума від 0 до 36 балів включно.
|
Для
виведення оцінки набрану суму балів слід розділити на 3.
Учитель на власний розсуд може змінити структуру, додати
завдання відкритої форми. При
цьому мають бути чітко виписані критерії оцінювання таких завдань.
«Правознавство.
Практичний курс» (9 клас) та «Правознавство» (11 клас)
Під час
складання завдань атестації рекомендуємо звернути увагу на розуміння учнями фундаментальних цінностей,
як то права та свободи людини і
громадянина, демократія, активна громадянська позиція.
Також рекомендуємо включити завдання, що давали б можливість перевірити вміння
використовувати правові знання для реалізації і захисту своїх прав, свобод та
законних інтересів.
Завдання атестації можуть бути таких форм і
типів:
- завдання з вибором однієї правильної відповіді;
- завдання з вибором кількох правильних відповідей;
- завдання на встановлення відповідності;
- завдання на встановлення правильної послідовності.
Учитель на власний розсуд може
запропонувати учням завдання відкритої форми з короткою
відповіддю та завдання відкритої
форми з розгорнутою відповіддю, чітко виписавши при цьому критерії
оцінювання.
Директор департаменту
Ю.Г. Кононенко
Немає коментарів:
Дописати коментар